Pitchen voor Ondernemers, zzp-ers en professionals

Veel ondernemers en zzp-ers zijn expert in hun vakgebied en ontwikkelen fantastische diensten en producten. Dat merk je direct in een gesprek. Al snel gaat het over details waarover vol passie wordt gesproken. Ben jij zo’n ondernemer? Realiseer je dan je gesprekspartner wellicht een potentiële klant is. Hem of haar interesseert met name: wat heb ik eraan, aan jouw dienst of product, aan jou als persoon met al je kennis en expertise? En juist het antwoord op die vraag komt vaak niet of te laat aan bod.

Voorkom dat jouw gesprekspartner binnen 1 minuut afgehaakt. Een aantal eenvoudige pitchtechnieken helpen je om vanaf de eerste seconden je gesprekspartner of je publiek direct te interesseren voor jouw verhaal. Zorg dat jouw passie en drive niet verzanden in details! Vertaal deze passie en drive naar meerwaarde voor de klant. Op deze pagina help ik je op weg met een aantal tips waarmee je direct zelf aan de slag kan. Dit doe ik aan de hand van mijn eigen pitch als pitchtrainer en loopbaanadviseur voor werkzoekenden.

De opbouw van een persoonlijke ondernemerspitch

Een pitch heeft altijd een opening waarin je jezelf, je bedrijf of product introduceert en een slot waarin je eindigt met een vraag, de call to action. 

De opening

De simpelste vorm: Introduceer jezelf als persoon, met je bedrijfsnaam en wat je doet. In mijn voorbeeld als pitchtrainer en loopbaanadviseur:

Mijn naam is André Jager van PitchToWork. Als pitchtrainer help ik je om jezelf zo te presenteren met je cv, motivatiebrief of LinkedIn dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek.

Als werkzoekende wil je er alles aan doen dat je niet wordt afgewezen maar wordt uitgenodigd voor een gesprek. En ik ben de expert de je daarbij kan helpen, dus dat noem ik direct in het begin, zodat werkzoekende direct geïnteresseerd zijn. Ook jij heb iets unieks waarmee je direct de aandacht kan krijgen. Benoem dit direct in je opening en in de eerste 15 seconden.

Schets de achtergrond van je bedrijf, product of idee. 

Jouw bedrijf en je dienst of product ben je niet zomaar begonnen. Er zit een gedachte achter of nog sterker: een passie of drive. Je heb een oplossing voor problemen in de markt, je hebt specifieke kennis waarmee je iemand kan helpen, je hebt een product waarmee je een doelgroep helpt om iets slimmer, sneller, goedkoper, gezonder of duurzamer te doen. 

Mijn voorbeeld: Als manager heb ik meer dan duizend sollicitatiegesprekken gevoerd. Veel kandidaten vallen stil bij de vraag: ‘Vertel eens iets over jezelf?’ Vaak hoor ik dan iets wat ik ook al in de cv had gelezen, terwijl ik oprecht geïnteresseerd ben in de persoon achter een cv.

Beschrijf je aanbod

Na een persoonlijke introductie en de schets van de achtergrond kun je op een natuurlijke en logische manier de link leggen met het aanbod. Zo neem je je gesprekspartner of je doelgroep stap voor stap mee.

Mijn voorbeeld: