Pitchwijzer

PitchToWork helpt je om de volgende stap naar werk te zetten.

Altijd maatwerk, gericht op de vraag en wat jij nodig hebt.

Hieronder is een aantal scenario’s uitgewerkt. Typische voorbeeld van vragen en problemen waar onze klanten tegenaan lopen.  Wij leren ook dagelijks. Daarom is het onze intentie om via deze pagina een zo breed mogelijk publiek verder te helpen. Doe je winst ermee.

Bellen over een vacature is de eerste kans om het sollicitatieproces te beïnvloeden. Als manager vind ik het prachtig als jij deze kans benut. Je toont lef en ik heb direct al een eerste indruk. Bellen is best spannend. Veel sollicitanten stellen het uit wachten liever twee weken op een afwijzing. Wie houdt wie voor de gek? Door je te informeren kan je een motivatie veel gerichter formuleren, of een overtuigend voorbeeld beschreven waarmee jouw meerwaarde direct duidelijk wordt. Je kan refereren naar het gesprek, een naam noemen. Heb je indruk gemaakt, dan blijft je tussen de oren hangen. Een grote kans dat je met stip op de stapel ligt met de uitnodiging voor een gesprek.

Pitchen is ook: iemand durven bellen en direct indruk maken. Je kan het leren. Zelf al in 1 dag.

Op een vacature van administratief medewerker, projectleider, servicedesk medewerker of coördinator komen erg veel reacties. Wat kun je dan nog doen om extra op te vallen? Veel sollicitanten zoeken het in allerlei aanpassingen in de cv. Niet mis mee. De kunst is echter om in de motivatiebrief direct in de eerste regels te laten zien waarom jij de juiste persoon bent. Nog beter: iemand direct nieuwsgierig maken met jouw unieke meerwaarde. Pitchen is het verzamelen je alle ingrediënten voor jouw meerwaarde en iemand nieuwsgierig maken. Je kan dit direct toepassen in de cv, je motivatiebrief en in je LinkedIn profiel. Gegarandeerd dat je meer kan maat om op te vallen.

In onze trainingen je leert niet alleen om het op te schrijven, je leert ook om erover te praten. Dat noemen we pitchen.

Het resultaat is dat je na de training zoveel zelfvertrouwen hebt dat je het zelfs leuk vindt om te bellen naar aanleiding van een vacature. Of iemand bellen om een netwerkgesprek te gaan plannen.

Gun jezelf een complete dag boordevol met praktische tips.

Ja, ik weet dat je de profieltekst op de cv of op LinkedIn zo persoonlijk mogelijk moet maken. Iets over een ander zeggen gaat me goed af, maar mijzelf profileren is een stuk lastiger. Tip: probeer eens een koppeling te leggen tussen je opleiding, ervaring en je ambitie. Bijvoorbeeld: in plaats van de competentie Accuraat  te noemen kun je zeggen: in het belangrijk project was ik verantwoordelijk voor de projectadministratie. Bij de projectaudit scoorden we zeer goed. Ik zorg ervoor dat de manager met een gerust hart de komende audit tegemoet kan zien. Je zegt dan dat je dit in de vingers hebt, dat je in project hebt gewerkt, dat je ervaring hebt met audits, de je verantwoordelijkheid kan dragen. En je geeft de manager die jouw brief leest het gevoel dat je hem of haar gaat onzorgen. In een paar zinnen benoem je ongemerkt meerdere competities. Dat valt op!

Leer om ook om je ervaring uit te werken in overtuigende voorbeelden. Dat is weer handig voor je brief of in een gesprek. Zet de volgende stap daar je droombaan!

Veel sollicitanten lezen tijdens een solliciatiegesprek te vaak voor uit eigen werk. Niet gek, want je hebt wellicht jarenlang een functie vervuld. Je kan het jargon dromen en denkt hiermee stevig indruk te maken. Realiseer je dat in de sollicitatiecommissie ook leden zitten die op andere aspecten letten. Bijvoorbeeld wie je bent als persoon. Kun je out-of -the-box denken.

Als manager ben ik op zoek naar de persoon achter de cv. Te vaak hoor ik het gewenste antwoord. Daag me uit. Wat doe jij in het weekend? Op welke project kijk je met plezier terug en waarom? Van welke fout heb je veel geleerd. En, stel je wint de loterij, wat zou je dan echt gaan doen. Laat jezelf zien, dat is zoveel persoonlijker.

Zo, werk aan de winkel. We helpen je graag verder.

Je wil actief aan de slag met netwerken. En dan bedoelen we: erop uit. Teveel mensen denken te netwerken door actief te zijn op LinkedIn. Prachtig om veel te liken en regelmatig commentaar te geven. Je bent in beeld en dat is goed. Maar ook bij de juiste personen? Echt netwerken is er opuit gaan. Laat je zien in de warme netwerk of verder. Stop met solliciteren, start met netwerken. Maak een lijst van organisatie en personen waarmee je graag in gesprek wil komen. Vanuit je interesse voor de branche, vanuit een oriëntatie op een andere functie. Of omdat je als ondernemer je doelgroep goed wilt leren kennen. Start vandaag nog een ontdekkingsreis die je veel gaat opleveren en ga je oriënteren. Iedereen bereid is om je verder te helpen. Tip: vraag nooit om een baan en leer om hulp te vragen. Niemand heeft een baan voor je, dat zou uniek zijn. Het antwoord is dan NEE, en het gesprek is over. Weg kan op een volgende stap naar een persson in het netwerk die je verder kan helpen. Het heeft geen zin om direct een hele emmer met informatie leeg te gooien.

Steeds meer vacatures komen beschikbaar via een netwerk van medewerkers. Het is veel goedkoper dan een wervingscampagne en vertrouwd. Als medewerker weet je precies wat er wordt gevraagd en zul je zomaar een kandidaat op het privé netwerk naar voren schuiven. Zorg dus dat je in meerdere netwerken actief bent. Zoek het dicht bij huis, in het netwerk van familie, buren of de voetbalclub. Op LinkedIn en Facebook groeit het aantal netwerkgroepen waar vacatures worden gedeeld. Vanzelfsprekend kunnen wij je ook helpen bij het opbouwen van een persoonlijk netwerk. En met name bij de voorbereiding op netwerkgesprekken. De belangrijkste tip is: vraag nooit om een baan. Leg uit dat je je aan het oriënteren bent en en stel de hulpvraag.

De 50-plusser heeft een etiket gekregen van vaker ziek, hoger salaris en niet kunnen samenwerken. Niet is minder waar. De meeste 50+ers zijn

  • zeer loyaal,
  • zijn gezonder dan ouder met jonge (grieperige) kinderen
  • hebben overzicht en senioriteit
  • zijn bereid om voor minder salaris te werken
  • hebben de rol van adviseur en coach voor junior medewerkers
  • zijn meer stressbestendig
  • heb extra levenservaring
  • maken het werk af, hoeven de kinderen niet te halen

Het is een zegen om een 50-plusser in je team te hebben. De manager kan zich bezighouden met de externe zaken, terwijl de 50-plusser intern de zaken coördineert. Ok, je hebt uitzonderingen.

Er zijn ook financiële voordelen. dat via werkgever via het UVW een korting op de loonkosten kan krijgen bij het aannemen van een 56-plusser.

Schroom niet om een paar van de hierboven genoemde voordelen te benoemen. Als je hulp nodig hebt bij het zoeken van de juiste formulering dan helpen we je graag. PitchToWork is heeft inmiddels meerdere jaren ervaring met de doelgroep 50-plusser. We hebbende succes een bedrage geleverd aan de stap naar werk. Regelmatig blijkt dat in een trainingsgroep van 6 personen 75% binnen 3-6 maanden zelfstandig weer een volwaardige baan heeft gevonden. UWV is jaloers op deze score. Laat je niet in een hoek duwen, maar leer om vanuit jouw meerwaarde aan de slag te gaan. TIP: laat je zien. Ga netwerken!! Vanzelfsprekend kunnen we je helpen bij de eerste stap en de volgende.

Professionals in detachering of zzp-ers zijn vaak expert in hun vak. Maar verzuipen als ze even kort en krachtig moeten vertellen wat hun meerwaarde is. Vaak omdat ze hier niet over nadenken. Soms vanuit de aanname dat hun expertise voor zich spreekt. Of ze gaan in een gesprek meteen de diepte in. Goed bedoeld, want zo kan ik laten zien wat ik waard ben. Maar niemand zit erop te wachten. Leer om gedoseerd je ervaring te presenteren. Probeer de regie te pakken door de juiste vragen te stellen en door interesse te tonen. Veel professionals hebben een rijke cv opgebouwd, soms meer dan vier pagina’s. Pitchen is de kunst van het weglaten. Dat blijkt vaak erg lastig te zijn, want alle ervaring is waardevol. Wat pik je eruit? Voorkom dat je snel de diepte ingaat. Maak je pitch en presentatie vooral persoonlijk. Realiseer je dat je cv in de meeste gevallen een bevestiging is van je expertise. Maak je punten in het gesprek en bereid je hier goed op voor. Je maakt het verschil juist door persoonlijke factoren toe te voegen.

Het helpt vaak om op zoek te gaan naar verbanden. Welke combinatie van ervaring, opleiding en opgebouwde expertise maakt jou uniek? Op welke thema’s ga jij helemaal los, waarvoor mogen ze je ’s nachts wakker maken?  Leg ook eens de link met het type organisatie waar je hebt gewerkt.  Elke organisatie heeft kenmerken waardevol kunnen zijn om te noemen.

Is de training Pitchen&Profileren in 1 dag iets voor jouw?

Als student heb je meestal nog weinig ervaring, naast stage, afstuderen, weekend- of vakantiebanen. Het is handig om dan ook andere factoren te benoemen. Bijvoorbeeld:

  • hoe actief ben je geweest binnen en buiten je studie?
  • heb je ergens een bestuursfunctie of coördinerende taken uitgevoerd?
  • welke keuzes heb je tijdens de studie hebt gemaakt en waarom.
  • wat doe je in de vrije tijd?
  • welke thema interesseren je en waarom?
  • kun je aangeven wat je ambitie is, wat wil je leren in je eerste baan.
  • wat wilde je ‘vroeger’ worden, heb je dat gerealiseerd of heb je andere keuzes gemaakt.

Veel studenten zijn wel gewend om te pitchen. Vaak is dit in het kader van een project. Het wordt lastiger als je over  jezelf moet pitchen. Dan kan het slim zijn om een buitenstaande te vragen. We helpen je graag op de springplank naar je eerste serieuze baan.

Herken je veel van deze vragen en wil je ermee aan de slag?

Gun jezelf een boost in het solliciteren en netwerken.

Meld je aan voor een training van PitchToWork

Aanmelden

Mijn vraag of situatie staat er niet bij

Dat kan.

Stuur een mail en je krijgt een antwoord. Het antwoord publiceren we ook weer op deze pagina, zodat anderen er ook weer mee geholpen zijn.